Oslo kommune

Byarkivet

Til Hovedportal Ledige stillinger Kontakt Om Nettstedet Søk Søk

   
Vår hovedside   
Byhistorie  
Administrasjonshistorie   
Bygning og eiendom    
Slektshistorie   
Privatarkiver   
Rettighetsdokumentasjon   
Retten til innsyn   
Arkivfag   
Alfabetisk register    
     
     
     
   
     
     
 
 

 

 
A/S Kristiania Sporveisselskab (A-40204)
 
Mannskapsbilde tatt foran Homansbyanlegget i Sporveisgt. 8, tatt ca 1900 (A-40204_Ua0001_010)

6. November 1875 åpnet A/S Kristiania Sporveisselskab de første sporveislinjene i Norge. Initiativet kom fra sporveispionérene ingeniør J. T. P. Vogt og arkitekt Paul Due. Av de fire sporveislinjene gikk tre ut fra Stortorget. De endte i Homansbyen, ved Vestbanen og i Gamlebyen. Den fjerde linja gikk fra Homansbyen til Vestbanen, men denne ble nedlagt etter to uker! I stedet ble det tre år seinere opprettet ny line til Grünerløkka. Dette var forløperen både for Kjelsås-trikken og Sagene Ring.

Seinere tok selskapet opp i seg det lille kommunale selskapet Kristiania Kommunale Sporveie og fikk dermed linjer til Sagene, Rodeløkka og Vippetangen. Det var også utvidelser til bl.a. Adamstuen, Kampen og Vålerenga. På folkemunne gikk selskapet etter hvert bare under navnet grønntrikken pga vognfargen. Selskapets konsesjon gikk ut i 1924 og Kristiania kommune besluttet å innløse selskapet. Slik ble AS Oslo Sporveier skapt.

Hestesporvogner på linja fra Homansbyen til Vestbanen en gang på 1890-tallet.
(A-40204_Ua0001_034)

Tilbake
 

 

Hovedside

A/S Kristiania Sporveisselskab

A/S Kristiania elektriske sporvei

Kristiania kommunale sporveie

A/S Holmenkolbanen

A/S Tryvandsbanen

A/S Akersbanerne

A/S Ekebergbanen

A/S Bærumsbanen

AS Oslo Sporveier

Tunnelbanekontoret